Offshore Radio News

The latest offshore radio related news by reporters from Europe and the Middle East, updated whenever there is a new item. Please feel free to contribute via


 

Friday February 14th 2003

Colour bar

 

Per Alarud from Sweden reporting:

I have more sad news regarding former Radio Nord personnel. 

Last week the former well known DJ Gert Landin died. 

Also a couple of weeks ago Kaj Karlholm passed away. He was a news reader on Radio Nord. After Radio Nord he became one of the best known names in the news-world here in Sweden. He became "Mr.News".


 

Wednesday February 12th 2003

Colour bar

 

Hans Knot reporting from the Dutch radio scene:

Radio Caroline no longer on Dutch cables

On Tuesday February 18th, after the earlier close down of the signal on the cable network "UPC", Radio Caroline in Holland will also close down on the "Essent" cable network. This one was one the most important one with one million plus connections. Reason is that the station hasn't got the money to go further with these transmissions. It opened in a glorious way on January 26th 2002 but as the Dutch government still has not made a decision for rescheduling the frequencies, more and more stations are getting in financial problems.
Advertisers as well as investors don't want to pay for transmissions on cable networks. Now Dutch Caroline can only be heard on the Internet. It's sad as the team in Harlingen made a fine programming with better jocks than the original, or should I say cloned Caroline in Maidstone. Maybe Sietse and the gang can fight back and we want to wish you all the succes in the world.

Colour bar

 

Een commentaar door Rob Olthof (SMC):

HET ROER MOET OM

Radio Noordzee

Het was uitgerekend Ben Bode (ex Radio Paradijs uit België) die mij attendeerde op de poster met de tekst ‘het roer moet om’ die waren geplakt in geheel Nederland. Een Nederlandse politieke partij dacht u? Nee hoor, John de Mol junior denkt met weemoed terug aan de dagen aan boord van de MEBO 2 van Radio Noordzee en kloont hiermee het idee van Michael Bakker en Ad Bouman van Radio 192. Het radiostation Radio Noordzee is thans, volgens mij, dus ook gekloond en dat is in de mode tegenwoordig. Tijdens het bezoek wat Hans Knot en ik vorig jaar zomer brachten aan een deejay conventie in Londen, hoorde ik van de lancering van een Radio London, een Radio Mi Amigo en een Britain Radio op satelliet. En dat alles zeer spoedig. We zijn inmiddels een half jaar verder in de radiotijd. Sindsdien niets meer van die plannen vernomen. Radio Noordzee is sinds de heroprichting aan land niet echt populair geweest. Ik kan mij herinneren dat ik bij Jerney Kaagman in de ‘boardroom’ bij de firma Strengholt in Naarden zat en zij mij ervan probeerde te overtuigen dat het oude ‘MEBO 2 gedoe’ definitief verleden tijd was. Grappig te zien dat jaren later John de Mol junior, daarbij bij gestaan door Erik de Zwart, daar kennelijk toch anders over denkt. Oude piraten moeten het radiostation dus meehelpen toch een nieuw leven in 
te blazen. 

Radio 192

Laatst was ik nog bij Radio 192 om weer een doos van hun zeer succesvolle cd ‘The Radio is on’ op te halen. Tijdens de koffie vertelde Michael Bakker mij dat Ad Bouman verbood om covers van songs te draaien. Stel: Peggy Lee nam ‘Fever’ op en volgens de ‘leer’van Bouman mag dan ‘Fever’ niet worden gedraaid van Elvis Presley of the McCoys. Nu heb ik wel eens ‘Fever’in de uitvoering van Elvis Presley gehoord op Radio 192, dus men is niet erg strikt in de leer. Nou weet ik bijvoorbeeld ook dat op de 4 cd box ‘Mods versus Rockers’ een zeer fraaie versie staat van ‘River Deep, Mountain High’ van inderdaad Ike and Tina Turner. Mag dus niet gedraaid worden, want dit is niet het origineel. Wie kan mij dit uitleggen? The Animals namen ‘The House of the Rising Sun’ op. Het origineel stamt uit de twintiger jaren. Die versie heb ik nooit gehoord en wellicht miljoenen mensen niet. Wel die van The Animals. Conclusie: de door Ad Bouman ingevoerde regel is zo krom als een banaan. Jacques Brel had een hit met ‘Ne me quitte pas’ en dit nummer werd vooral bekend door Dusty Springfield. En welke horen we vaker op de radio bij Radio 192? Men draait de (uitstekende) cover en minder vaak het origineel. Ik hoorde in het programma ‘Het Steenen Tijdperk’ bij de AVRO op Radio 2 (’s zondags 6.00-7.00 en wel even de wekker aanzetten dus) dat het nummer ‘Go now’ van The Moody Blues een cover is van een R & B artiest uit die jaren. Wil Radio 192 dus voortaan nu wel de originele versie draaien? De ongeschreven regel is dus: covers mogen, mits van zeer bekende artiesten. Ene Twinkle uit Engeland, bekend van 2 hitjes: ‘Golden Lights’ en ‘Terry’, coverde een hit van France Gall (Poupee de cire, poupee de son) en die hoor je nooit op de radio. Jammer, want zo maak je de radio wel verrassend. Als je bedenkt dat het nummer ‘Radar Love’ van The Golden Earring ruim 175 x gecoverd is en ik als luisteraar maar 1 versieken ! Helaas. Radio192 doe daar wat aan! Van de hit van Nancy Sinatra : ‘These boots are made for walking’ verscheen een Nederlandse versie onder de naam: ‘Draag schoenen om te lopen’ van Annet Hesterman. Geen absolute topper maar toch leuk en nostalgisch om te horen. 


Hedendaagse sterren

Beter in ieder geval dan al het geneuzel in de poppagina’s van heden over ‘topsterren’ als Michael Jackson. met die vreemde neus en de nog vreemdere gewoonte om met kleine kinderen in bed te slapen. Misschien dat de dames van K 3 hem kunnen bekeren? De poppagina’s worden teveel gevuld met geneuzel over depressie, drugs, wie doet het met wie? in plaats van informatie over nieuwe cd producties. Het nummer 1 liedje van het songfestival jaren geleden zorgde altijd voor een (bescheiden of grote) hit, heden ten dage verdwijnt het nummer meteen na de Europese Finale in de ramsj bakken van de cd-boer. Te weinig hoor je goede nieuw verschenen pop op de radio, ja soms op Kink fm, nadat er eerst minutenlange bagger werd gedraaid. 


Radio Caroline Nederland

Een station als Caroline Nederland of Caroline UK zou aandacht kunnen schenken aan nieuwe producties. Echter op het moment dat u deze regels leest horen we dat komende week (3e week februari) het signaal van de kabelnetten afgaat. Helaas, een mooi initiatief heeft het niet gered. Jammer dat het naar de daartoe bestemde kanalen ook niet werd bekend gemaakt. Een internetberichtje van de Telegraaf meldde ons het spoedige verlies en dus kunnen we Radio Caroline Nederland alleen nog maar via de satelliet ontvangen. Dit in afwachting van een eventuele FM dan wel AM frequentie. Sietse en de zijnen bedankt en hopelijk horen we jullie terug in de ether, het is jullie gegund.


De wet van vraag en aanbod.

Zou het misschien kunnen komen doordat de reclametarieven wat aan de hoge kant waren? Ik kan me herinneren dat ik het ‘aanbod’ kreeg om twee weken lang zes spots te mogen hebben voor ‘maar’ duizend gulden (in die dagen betaalden we nog niet in Euro’s). Je investeert dus duizend gulden in een station dat misschien op dat moment tien luisteraars heeft. Een station, op de kabel of in de vrije ether heeft 3 jaar nodig om ‘in de markt gezet’ te worden. In het geval van kabelradio Caroline zou een tarief van duizend gulden voor 5 maanden een redelijk bedrag zijn geweest. De wet van vraag en aanbod wordt meestal in de eerste lessen van economie behandeld heren! Als u in het centrum van uw dorp of stad staat en aan willekeurige voorbijgangers vraagt naar Radio Caroline, dan zal men zeggen: “O ja, was dat niet die zeezender in de zestiger jaren… bestaat die dan nog?”

Caroline UK heeft op de satelliet ook problemen nu niet van financiële maar van technische aard: er is iets mis met de uplink naar de satelliet en op het moment van dit schrijven 12 februari zou het signaal weer op een andere frequentie op de Astra/Eurobird komen. We wachten maar af. Jammer van al die inzet die Peter Moore heeft gepleegd richting de geschreven pers in de afgelopen weken. Al die luisteraars die de laatste dagen op de eerdere satellietfrequentie afstemden, is Caroline al lang weer kwijt. Volgens Moore met dank aan de mensen bij World Radio Network.

ROB OLTHOF


 

Friday January 31st 2003

Colour bar

 

Hans Knot reporting from the Dutch radio scene:

Welcome to the new edition of my monthly report.

Stuart Aitken sent us another air check on which we could hear that Tom Lodge used another nickname during Caroline days: 'Your dawn buster man'. Then Martin van der Ven sent us the second nick name for Andy Archer. While listening to an old recording from Graham Gill he heard him talking about Andy 'Agatha' Archer. Well Andy you could have mentioned it yourself! Also Jan van Heeren mentioned that Dave Lee Travis was called 'The Hairy Monster'. Then one deejay who had two nicknames: We talk about Herbert Visser, who worked on Radio Monique in the Eighties. His fellow deejays at Radio Caroline, who shared the transmitter on board the MV Ross Revenge with Radio Monique, called him either 'Herbie the Fish' or Herbert 'The flying Dutchman' Visser. 

Then it was nice to see that Chris Edwards, editor of OEM, sent us some updates on the Georgie Fame/Ronan O'Rahilly story: 'A comment on the Ronan/Georgie Fame story' 

Chris wrote: 'Somewhere in my press cutting archive is one from around 1963/64 which mentions that Ronan O'Rahilly was working for the Rick Gunnell Agency as a record plugger. Rick Gunnell's was an artist management and promotion company around in the 60's. I think the story of Ronan 'managing' Georgie Fame has been somewhat exaggerated over the years. In actual fact Ronan was simply a record plugger, and one of the artists he was plugging was Georgie Fame. Another story from that period, which seems to have emerged in recent years (I think it's in the 'official' history of Radio Caroline on their website) is that Ronan briefly managed the Rolling Stones. Ronan certainly knew the Stones, he was a friend of Georgio Gomelski who was a sort of unofficial manager to the group in their very early days. So there was a link, but it would be very exaggerated to say Ronan was the manager.'

It was also nice to see the interview with Shaun Tilney in the Radio Magazine. The former Radio Caroline and Radio Luxembourg deejay is currently working for Radio City in Liverpool and he still is extremely busy on the gig circuit, while also presenting Everton TV and hosting pre-match and half-time entertainment at Goodison Park.

Then Mick Coren responded on my message about Radio Caroline and World Space: 'I can tell you that the Hitachi model, which I have, did eventually sell well. I was listening to Radio Caroline recently and it was mentioned that this model is going to be replaced with a new one which it is hoped will be cheaper. Peter Moore has the sales figures for Worldspace and he is very pleased with them. I am looking forward to shortly listening to Radio Caroline via Sky Digital. How long do you think before the station will get a terrestrial outlet? It is now the only outlet left!! Maybe a long wave frequency like 279 with a deal with Music Mann. I often listen to the Dutch Caroline and I think you have a great station over there.' 

Well Mick personally I don't think there will be a change for a terrestrial service as there is too less money and no real advertisers with the station. And if Paul Rusling and the other MusicMann want to make a deal, lies in their hands. 

Then this month also an e-mail came in from Mick Luvzit: "Just a quick note to let you know that I have been trying to track down Captain Martin Gipps who married Janet and I (Mick Luvzit) on Sept 20th 1966 on board Caroline North, where it was broadcast live. Do you have any idea of how I could get in touch with him. I would really appreciate it if you can. Also...have you written anything about off shore radio, as I know you have incredible knowledge of such." Thanks for your help Mick Luvzit. Well the last question was one I could answer myself of course, but the first one is also an unanswered one for me. During the past decade I've traced down a lot of old crew members but Martin Gibs (Gipps) couldn't be found. If anyone of you knows his present whereabouts, please let us know.

Good to be in contact with Mick Luvzit. He's living in Canada and still doing radio work, with presenting syndicate programs: "The show is called 'Micks' Weekend Wing Ding and Soul Party'...as Saturday afternoons from 3 to 6 was called 'Micks Weekend Wing Ding'..I also took over Jim Murphys 'Midnite Surf Party' on Saturdays and it became 'Mick's Midnite Soul Party'...so I incorporated those two shows into one and I play hits from the 60's." Good to have made you happy with the message that I have a 3 hours recording from your wedding way back in 1966 Mick. By the way for all the young readers, Mick was married onboard the MV Fredericia, the radio ship of Radio Caroline North, way back in 1966.

I've something with Harmen Siezen, one time newsreader and presenter at Veronica. As mentioned a couple of months ago Harmen left the NOS Journaal after decades working for them. He did also some television presenting for NCRV TV lately and from today he starts a new knowledge quiz on KRO TV in which well known people are questioned about their knowledge of the sixties, seventies, eighties and nineties of the last century. The program is called: 'De tijd van ons leven' (Time of our live). In the program transmitted on the 24th of January it was a high Veronica profile, for Siezen had two former Radio Veronica deejays to answer his questions: Will Luikinga and Eddie Becker. By the way, Eddie nowadays has a very fine magazine in the shops, called 'Flashback'.

It was also good to hear again from good old Robin Ross and then I talk about the one and only Robin Ross and not the cloned ones. Robin was one of the good guys on board the Ross Revenge when Radio Caroline did a restart on 963 kHz. Robin stayed in radio for a long time, most recently he worked 5 years for Jazz FM in Manchester and doubled the audience. Rob wants to be working in radio and if anyone of you knows a job for him, please feel free to contact Robin on the next e mail address: robin@robinross.co.uk

Then the news came in that the MV Communicator, once the house of Laser 558 and Laser Hot Hits in the Eighties and later on rebuilt as a transmitter vessel for Holland FM, Veronica FM and Q The Beat should have been sold by owners Clear Channel Communications. One of our readers wrote: 'Laser the ship has been bought by Dangerous Dave Miller, one of the most talented broadcasters I have ever had the good fortune to meet. I am not sure what he is going to do yet but rest assured Dave will come up with something.' We couldn't get any confirmation of the sale yet.

What I do know is that there were plans to start two radio stations from the ship on the position where it's anchored nowadays. The idea came from Peter Teekamp, once deejay Carl de Jong on Radio Caroline in the late seventies. He visited the ship with a maritime specialist in September and October last year and even an inspection under the waterline has been taken. The condition was good enough to use the ship for a longer period again. The idea was to use the 1224 kHz transmitter on the ship during a part of the day for the retransmissions of the programs of Radio 192 and for the other part of the day for a new radio station, runned by Teekamp himself. Finally this plan did not go on for two reasons, Teekamp told me: "The biggest problem is that the backer of Radio 192 has withdrawn himself from the station, so they don't have the money to participate within the new project. I had interested some other people for participating for the other part of the costs. As I can't pay the other part myself, the stations will not come on the air. Secondly the condition of the anchorage has been getting worse during the past weeks and the Communicator is lying very unstable in the mud."

And most of all there is the problem that it's very difficult to find advertisers for a radio station that's only transmitting on medium wave. No advertising agency is interested in medium wave radio as well as the average listening group for stations like Radio 192, they only think that the younger people are those who can bring in the money. A pity, but true that there's no future for stations like these.

The Nozema, responsible for the main part of the transmitters in Holland and also for the new one on the Communicator, has been searching for the person responsible for the station Q The Beat, Rob de Vegt. He couldn't be found. The real owner of the ship is Clear Channel Communication, as main shareholder in Q The Beat. A lot of bills have to be paid to Nozema. In the meantime there have been talks with some organisations and people, including with a person who wants to start a museum on the ship. In the past a small offshore exhibition has been held on the ship but as there came not enough visitors to the exhibition, it was closed. 

In the meantime still the ship is near Almere and Pieter Damave, former technician in the seventies with Radio Noordzee, the Dutch service of RNI, made a visit to the ship and succeeded in getting insite the ship. He took a lot of photographs which he sent me and you will find back here.

Here just one of them and don't forget the photo's are copyright of Peter Damave so don't try to download and re-use them.

Jim Parkes brought us the news that on January the 5th Mike Bass died. He was very ill during the past few months. Mike was one of the technicians on Radio Caroline South. Personally I met him a few times in 1978. Together with Mike Baron and Nick Oakly, Mike Bass worked on the English side of the team. I worked together with Frans Schuurbiers, Jelle Knot and Ton van Draanen on the Dutch side of the organisation of 'Zeezenders 20' where some 500 people joined together for a 3 days happening at Noordwijkerhout, which was the very first offshore convention held in The Netherlands. 

Stuart Aitkin, who wondered if someone could help him with the original Swinging Radio England 'That Man' package, must be happy around this time. Paul Watt (former Radio Merlin International) helped him out as reader of this international monthly newsletter (by e-mail it's sent to some 1.700 people and read on internet sites by thousands more).

Another new reader wrote on January the 11th: 'Hi Hans, My name is Paul Johnson and I live in Bristol, England. I am a great friend of Jane Newbould of Southgate, London. Please could I be added to your Offshore mailing list. I am a Offshore radio fanatic (Radio Caroline being my favourite station). I am an ex http://www.radiocaroline.de/Ross Revenge crew member from 1991-95 and I've been meaning to get in contact with you for a very long time. I will in the very near future send you some of my photos from my time on the Ross. I am a presenter on Internet station Radio Samantha which broadcasts each Sunday on live 365 and features ex Caroline presenters - Tony Christian and Dave The Fish, we are also all involved with my hobby/playback cd station Special Music Radio.' 

Well hopefully Paul does send some pictures for it was a very rare period when the Ross Revenge was in Dover harbour and on some other locations. It could be that Paul and I met each other as I remember meeting Jane in 1992 for the first time and later on, spending some days at the Ross Revenge in London in 1995, for the second time.

From the Canaries Isles we got an email from Kord, one of the people behind the station Radio Mi Amigo on one of the isles. Kord startet his radio career with Radio Caroline, although he never made it behind the microphone there. He worked together at the Van Hoogendorpstraat in The Hague with people like Dennis King, Andy Archer, Norman Barrington and Tony Allan. The station, which he is running now on the Canaries, is on 89.8 FM and you can also hear it on a live stream www.radio-miamigo.com

Kord has asked me to publish that his station is looking for presenters, advertisers and people who want to buy airtime for their own program slots on Radio Mi Amigo. You can contact Kord on the next phone number and e mail address: Tel.: (0034) 928 761159 or on (0034) 928 765974

e-mail: redaktion@miamigogc.com

On the online journal for media and music culture: www.soundscapes.info You can find a long story, I've written about the station. Klick on Volume 5 and you'll find it.

Good news is also the message, which we got that from last Saturday. Tony Allan does a regular slot on the brand new service of Radio Caroline. He can be heard each Saturday afternoon between 3 and 6 o'clock. Welcome back Doris. 

Then it was nice receiving the annual Skuesletter in which Keith Skues is telling all his friends what he has done in the past year. Not only his Radio Show was going around through the Eastern Counties but he did also a lot of other work, including promoting the Skues CD, about which I told you some time ago. But also he did guest appearances including the opening of the Fire Museum in Stalham, The Horning Fete and Regatta, opening of the Tesco in Stalham and meeting up with Helen Shapiro in Norwich, where she made her farewell concert. Skues and Helen have known each other for 40 years. Thanks Keith for the beautiful newsletter and I borrowed one of the photos for this international report.

In the middle of the month I came, with thanks to Mike Brand, in contact with Bill Danse. And I know some of the e-mail readers are now sitting sharp. Bill has worked very long on the Voice of Peace as an audio technician. He left with the VOP in the early seventies with captain Jaap Stengs on the MV Cito (the Voice of Peace Ship) to New York and stayed there for a long time. From then on he went (our good old Tony Allan also joined the crew) to Europe and a lot of trouble occurred before the station took the air in 1973. Including an almost always drunk captain from Norway; a crewmember from Portugal who was insane and wanted to kill someone with a knife (Give Peace a chance). Also there was the thought the Portuguese was a spy. They entered Barcelona (in the days of Franco) with the ship and were held for 24 hours so that the ship could be searched completely. Abe was thrown out of the country. Just a few of the many memories Bill has. Well exciting stories and we have already invited him for the radio day, which will be held in October 25th in Amsterdam. At an earlier stage Andy Archer has already stated that for the first time since 1978 he will join us. Bill and Andy know each other, although we hope they know it themselves.

Also good to hear that in early January, Tony Blackburn started with his work at the Real Radio stations with his program 'The Real Party Night' in England. A show of four hours filled with soul and disco classics. Each Saturday evening it's on the air. Lucky for Tony he will stay in 'Debrett's People of Today'. This is a yearly list of important radio and television persons in Great Britain. Two other well known people, Noel Edmonds and Dave Lee Travis have been dropped from the list, which I think they don't deserve.

Another person who was into offshore radio in the seventies was Tom de Bree. He worked only a few days on the MV Magdalena, the radio ship for Radio Mi Amigo 272. He saw luckily enough that the radio ship was in a very bad shape and that the crewmembers didn't know how to fullfill their tasks. I was in contact with him in the years to follow. Next he left Holland to work into the Belgian radio scene. He made contact with me after many years and promised me to write a story on his days in offshore radio

Sad news from the Dutch radio scene is that Radio Caroline Holland has lost their distribution via the UPC cable networks. Reason is the organization couldn't pay the bills during the past months. I think Sietse Brouwer and his team deserve a good AM frequency soon. If not there could be bad storms. 

On the 18th of June on Radio 192 former Radio Mi Amigo deejays could be heard. Rob Hessink, who worked on the station as Jan van der Meer in the mid seventies, talked about his memories with Johan Visser. Rob will not be heard too much the forthcoming years due to the fact he's leaving soon to India. In the late evening Martien van Engel talked on Radio 192 with Dick Verheul and Kees Borell. Both worked on different radio ships for Radio Mi Amigo, Radio Caroline and Dick also for Radio Monique.

On Dutch Radio 2 there is a new weekly list. Each Friday afternoon the team of the AVRO presents the Standard Album Top 50. Presenter Hans Schiffers and Producer Ton van Draanen bring tracks from the hottest selling CD's. There's only one restriction: The cd must be on the market for more than two years. Since early January it's not possible anymore to get the printed version from the weekly Top 40 anymore from the record shops in Holland. From the second week in January 1965 the list came out each Friday. In the mid seventies each week more than 190.000 copies were printed. Selling of the CD singles is so low that it's not interesting anymore to print the list. Reading the radio newsgroups on Internet many people who went to the shops for many decades protested against the decision and many of them were 50+.

On Thursday January 30th for the last time the program 'Candlelight' was brought on Sky Radio. Presenter Jan van Veen started this program on Radio Veronica in the late sixties. It is a combination of easy listening pop songs and poetry. In the eighties AVRO Radio brought it on Radio 3 and during the last decennium Jan van Veen could be heard in the late evenings on Sky Radio. Let's hope Jan will join the team of Radio 192. It could be a good idea to let him present another program from the past: 'Alle remmen los' (All brakes go ahead). But now I'm maybe daydreaming. In the meantime a few radio stations already contact Van Veen, including the regional radio station Radio M in Utrecht, to have talks for starting to do the program there. Finally it came to my ears that soon Van Veen has been called for a meeting with Eric de Zwart, nowadays program director for Radio Noordzee (the commercial radio station owned by John de Mol jr) to see if he wants to work there. More on the subject next month.

All you people out there are getting greetings from Graham Gill and he had some nicknames, which we haven't mentioned yet: The people have either worked for Radio Caroline or RNI. Robin Banks ('Robino Banco'), John 'B' Meyr or John 'Jessie' Meyr. Norman Barrington 'Smythe'. Brian Anderson or Mrs. Ena Anderson. Johnny Jason became a short period 'J.J.' and Graham finally mentioned Mike 'the Poet'.

Well friends, that brings us to the end of a very long international report. Let your news coming in the forthcoming weeks and I will see what I can do for us all.

Have a nice February,

Hans Knot


 

Monday January 20th 2003

Colour bar

 

mike-a7.gif (11016 Byte)

The chairman of the Central Elections Committee, Judge Michael Cheshin, turned down a claim, made by the left wing organization "Keshev". Keshev turned to Cheshin claiming that Arutz 7 were still broadcasting party political propaganda after they were ordered to stop interviewing all right wing politicians until after the elections here in Israel on the 28th January.

Cheshin rejected the claims, stating that Arutz 7 have agreed to stop any interviews with politicians assosiated with the right wing until after the elections, and therefore, there is no reason to take any action against them.

Mike Brand in Israel

From Arutz Sheva's News Update:

Arutz-7 Cleared

The left-wing Keshev media-monitor organization withdrew its complaint against Arutz-7 this afternoon, after Elections Committee Head Justice Michael Heshin made it clear that he would reject it. Keshev had accused Arutz-7 of broadcasting forbidden election propaganda, and therefore asked that Arutz-7 be closed until the elections and fined. Justice Heshin, however, praised Arutz-7 for its "propaganda-free programming," noting specifically the "courage" of Programming Manager Shulamit Melamed for her
decision to suspend three weekly programs: MKs Benny Elon and Uri Ariel, and Aryeh Eldad, all of whom are candidates for Knesset on the National Union list. Rabbi Zalman Melamed, a founding director of Arutz-7, is known as one of the National Union's guiding rabbis.

From today's Haaretz:

CEC rejects contempt charge against Arutz Sheva <<...>> 
By Itim News Service <<...>>

The chairman of the Central Elections Committee (CEC), Justice Mishael Cheshin, yesterday rejected a petition filed by Keshev (The Center for the Protection of Democracy) against Arutz Sheva, for alleged contempt of court.

Keshev claimed that the pirate radio station and its manager, Shulamit Melamed, infringed the terms of a restraining order issued on December 30, prohibiting the stations from airing election propaganda until after the elections. 

During the hearing, Arutz Sheva's legal representatives presented Cheshin with three letters that Melamed sent to Professor Aryeh Eldad, and National Union Knesset members Uri Ariel and Benny Elon, informing them that their regular segments on the station would not be broadcast until after the elections. 

In his ruling, Cheshin said that after reading transcripts of the station's recent broadcasts he was convinced that "the level of illegal propaganda had dropped significantly since the injunction was issued, and Melamed's letters prove that Arutz Sheva had made every effort to abide by the terms of the injunction.


From today's Jerusalem Post:

Cheshin rejects petition against Arutz 7

The Central Elections Committee chairman, Supreme Court Justice Mishael Cheshin, on Sunday rejected a petition to declare the pirate radio station Arutz 7 in contempt of court, and ruled that it had taken steps to reduce election propaganda during the current campaign. The petition was submitted by Keshev (the Center for the Protection of Democracy in Israel) and the Religious Action Center. The two organizations claimed that Arutz 7 had violated an order by Cheshin, in response to an earlier petition, to stop broadcasting election propaganda. In their latest petition, the groups submitted recordings of recent Arutz 7 broadcasts to back their claim that the station was still broadcasting election propaganda. 

Cheshin disagreed and noted that station manager Shulamit Melamed had presented letters sent to three political commentators who appear regularly on the station, Aryeh Eldad and MKs Benny Elon and Uri Ariel (National Union Party). Melamed informed the three that she was suspending their appearances until after the elections. "Ms. Melamed must have understood that she could not invite the three commentators to the studios without their words spilling over into election propaganda, and therefore she took a step that could not have been easy for her," wrote Cheshin. Cheshin also found that the evidence presented by the petitioners did not constitute election propaganda and that, in fact, the station had toned down its political content since his original ruling. 


 

Friday January 10th 2003

Colour bar

 

Per Alarud from Sweden reporting:

The former technician Lars Karlsson who worked on Radio Nord died on December 31st 2002. He was 65 years old.

Lasse worked on the Bon Jour from August 1, 1961 until June 30, 1962.


Outside Scandinavia I think he is most known for his homepage

http://www.tordata.se/lasse/ 


Jim Parkes and Hans Knot reporting:

Yesterday came the sad news that Mike Bass died on January 6th.

Mike was one of the engineers on Caroline South. He was also one of the people who organised together with Nick Oakly and Mike Baron and the people at the Freewave Media Magzine the Zeezenders 20 convention at Noordwijkerhout in 1978.

For the past few years he was friend with Peter Chicago. For the past few months he had been very ill.

For a fuller insight into Mike Bass, it is hoped that Peter Chicago will pass on his information of Mike.


 

Thursday January 9th 2003

Colour bar

 

Paul Rusling reporting:

Mast objectors lose court battle

The High Court has dismissed the Petition of Doleance being brought by the Bride Commissioners against the Department of Transport objecting to its award of a Siting Licence for the long wave transmission facility in Ramsey Bay. 

Bride Commissioners had raised seven objections to the licence, most of which were dramatically withdrawn halfway through the court hearing. They claimed that they ought to have been consulted as the platform will be only four kilometres from their coastline. 

In court however, it was pointed out that an extensive Environmental Impact Assessment showed that there would be no effect on the parish other than minor distant views of the installation. Suggestions of a risk from pollution had been proven unfounded by a study conducted by leading oil industry experts. 

The Commissioners had sought a quashing order however, the Acting Deemster, Jeremy Storey QC, had agreed that such an action was not a matter for the Court - it could only decide whether the process of licensing was right and, if appropriate, order the Department to reconsider the award. Finding that the the Commissionersí legal rights had not been improperly infringed or impaired and that they could not satisfy an important legal test of being a ìparty aggrievedî, the Acting Deemster dismissed the Petition. 

"It is good news for Ramsey and excellent news for the Isle of Man," said Paul Rusling, the project's founder. "We can at last get on with building the facility and get the radio station on the air, hopefully during the Summer. Its coverage of the entire British Isles, and beyond, will put the Island firmly on the map and enhance its international profile." 

 

Monday January 6th 2003

Colour bar

 

Hans Knot reporting:

Ik ben recentelijk in contact gekomen met Geert Theunisse, de man die de Magdalena (Radio Mi Amigo in 1979) binnen sleepte. Zoals bekend gaf dat een hoop consternatie met de Nederlandse Staat. 

Het blijkt nu, anno 2003 (24 jaar later) nog steeds niet opgelost en hij heeft de volgende tekst naar de Leden van de Tweede Kamer gestuurd en wel op nieuwjaarsdag. Ga er maar even voor zitten en klik hier


 

Thursday January 2nd 2003

Colour bar

 

Hans Knot reporting from the Dutch radio scene:

First of all I want to wish you all a very happy 2003 and thanks a lot for the response in December.

It was very nice to receive a lot of Christmas and New Years wishes with the one who was first: Chris Cortez, who already sent us a card in early November, followed in December by The Emperor Rosko and Doris (Tony Allan). Then there were hundreds of cards and e-mails coming in and it would be too much to mention everyone, but here is a rundown of some names: Sagi Levek, Ingo Paternoster, Robin Ross, Fred Bolland, Elly van Amstel, Stewart Ross, Paul de Haan and the haantjes (not forgetting Ross), Leen Vingerling, Boudewijn Dom, Bob en Sandy Le-Roi, Chris and Stephanie Edwards (Offshore Echos), Ruud Doets, Hans Marijs, Herbert Visser, Gilbert Jonckierre, Georges Cany, Andrew Emmerson, Look Boden, Henk Bosmans, Gerard Doets, Michael Klosinski, Jacob van Kokswijk (he worked closely together with me in the seventies within the editorial board of Pirate Radio News), Dennis Manz (Koning King) Radio Caroline France, Henk de Groot, Jane Newbould, Colin Lamb, Larry Tremaine, Robert van der Leur, Patrick Jacobs, Rob Ronder, Willem Klomps, Dave Windsor, Bart Boons, Steve and Irish Young, Tom de Munck and family. Alfred and José (Free Radio Magazine), Steven Pragnell, Tom Collins (England), Rudi Koot, Henk Alferink, Brian Keith, Joyce and Pat Collier, Peter Zwirs, Team Radio Mi Amigo, Cran Canaria, Dick van Oirbeek, Bonnie Heller, John de Blok, Raymond Urquahart (for 30 years he always sent a card from Guernsey), Juul Geleick, Manfred Steinkraus, Koos Wijnants, Shaun Brannan, Herman Content, Russell Dodworth (Abe Nathan's right hand in New York in the early seventies), Ron C Jones from Toronto. Dan Terry, Tom en Margo or 'The Seapoodels'. Theo, Helma and Esmé sent us a Ross Revenge Christmas card, Maya and Henk Feenstra, Jean Luc and Suzie Bostyn (RadioVisie), Pieter Damave (ex Radio Noordzee), Peter from the RNI site, Wim van de Water, Mike Guy, Chris Visser, Jan van Heeren, Ben Bode (Radio Paradijs), Martyn Webster, Mark de Haan, Marcel Zoete, François Lhote, Fred Glissenaar, Bert Bossink, Meindert Dikboom, Alex en Maria from Belgium (Maria once the Mi Amigo fan number one), Martin van Weerden, Ate and Betty Harstra, Wilfred de Jong (Caroline Road show), Karl and Sigi Landmann, Peter van den Berg (Chairman Radio London Foundation), Annemiek Deuling, Richard Smits, Piet de Lang, Jean Pierre Berckmans, Adrian Webster, Theo van Halsema, Mike Brand, Ada and Bart Serlie, Bert Alting, Dave Burke, David Shearer, Jonathan (Pirate Hall of Fame), Svenn Martinsen, Steve Szmidt, Anke van der Mark, Look Boden, Cees Eijgel, Ferry Eijgel, Robert Preedy, Dave Foster, Peter Moore, Eduard van Loon Caroline Club Nederland, 'Vintage' Graeme Stevens, Melvyn 'RSL' Brown, Tom and Tanja van Zevenhoven, Poul van Onzen, P.Blom, Tim Chase, Josianne and René de Bruin, Jos Leijgraaff, Hans Spijkerman, Rob Olthof, Paul Rusling, Hil Favre, Lothar Flacke, Meindert van der Meulen, Michel van Hooff, Karel Gerbers, Rene Zweers, Bull Verweij, Roger Day, Radio Free Caroline Inc, Peter Moore, Peter Wollert, Peter Ham, Dick Bakker, Barry Fros, Alex Berrevoets, Naud Nellissen, Colin Wilkins, Henk Kruize, Jan Hendrik Kruidenier, Walter and Mirjam Zwart (Simons), Werner Schneider, Pierre Claessens, Leendert and Marjo Vingerling, Heleen Aalbrechtse, Geoff Baldwin, Martin van der Ven and many many more.

As every month I received a lot of response on the international report, which I partly want to share with you all:

The first one came from John Ross Barnard, whom we all know from his magic days at the radio forts and who could be found during the last Radio London RSL's as a newsreader. Then Mike Coren his comment: 'Have just read your December Newsletter and as always found it very informative and interesting. You say that you could not find a store that had a World Space Receiver. When I purchased my receiver last December, there were at least four shops who had this radio in stock. These stores were in Tottenham Court Road, London and the price was on average about £100. I have the Hitachi KH-WS 1 model and sounds very good. I cannot remember the name of the store where I bought mine without searching for the bill but I can tell you the several stores which stock them are in Tottenham Court Road at the Oxford Street end.' What a lucky man he must be, Moore telling me there were only 250 sold in Great Britain up till December.

Then came from the 'Dutch Service' of Radio Caroline or the cable station, which is one year old this month, the news that some new presenters are in the team. Some are known from offshore days, others from RSL days of Radio Caroline: Again some 'new' presenters joined the Dutch service of Radio Caroline: Steve Satan (Colin Mueslibar), Richard Bismarck, Simon Clark, Gary Lee and an American presenter called Boomer. Of course you can only listen to them on cable in Holland (and via the Internet) and really it becomes time that both services stick together to join presenter forces. Also it became known that very soon Bob Le-Roi will also join the Dutch Service of Radio Caroline and as you know I made a strong point some nine months ago to give Le-Roi a change. He worked on Radio City in the sixties and had some short spells on Radio Caroline as well and worked for several station within the Independent Local Radio, including managing stations.

All over from Surinam, the country in South America, came an e-mail from Gerard Smit, who was once newsreader and deejay on the MEBO II for the Dutch service on RNI, with the next reply: 'Very nice again to read your report. Very nice was reading once again about nicknames. We had, on board the MEBO II, a kind Clan of Indians. As Head of News I was called 'Gradus', Chief of the clan, Marc van Amstel became 'het hijgende hert' (the panting deer). Dick de Graaf was called 'Diederik de Loper (the walker). Some other names I don't recall, but that is the age, isn't? It was very nice as the listeners took part in it as they wrote to us under the nick names instead of our own names.' 

During the Christmas and New Year's period Gerard Smit took a holiday to his native country Holland. Already for years he's living in Suriname and he's working there on several projects and in radio. Once a week you can hear him on internet on Sundays around 22.30 hrs Dutch time. He's really popular with his program which is presented for the youth and parents: www.apintie.sr

And talking about nick names again is was from the Riviera in France where we got an e-mail from Leen Vingerling. He worked in the late seventies for Radio Delmare and was responsible for tendering the Ross Revenge as well as the Communicator in the eighties. He came up with some names: Not on the air but by his colleagues Dick Verheul was mentioned on Radio Monique 'Dick the Licker'. Kees Mulder on Radio Delmare : Kees 'Kaas' Mulder (Cheese), the two other tender boys from the Ross Revenge, Danny and Willy, were mentioned 'de neukemannetjes' (fucking lads). Probably they often went to the red light districts in harbours. Otto de Winter, one time deejay on Radio Caroline aka Leen Vingerling was called 'Boswachter'. (forest keeper). Simon 'Wally' Barret we do remember from Radio Caroline in the seventies and eighties and technician Andy Howard got the name 'Bilbo' and this name he also used as deejay. Thanks Leen! Finally one brought in by Martin van der Ven: Mark 'Wild and Wooley' Wesley from RNI 1970.

But more nicknames came in while listening to some old programs lately: Radio City's Paul Kramer used 'Your deejay P.K.', while Alan Clark was mentioned 'the smooth one loopie loo'. Also Tom Lodge can be named 'Mr Moonlight'. Even a jingle with the intro of the Beatles song was made for him.

Last month I reported that Don Stevens had written me a long e-mail in which he told about his career. He was telling that he was trading in all kind of things including the old jingle-packages in good quality. This gave a response from Stuart Aitken who wrote: 'Thanks again for another great news update. Good to hear Tony Allen is relatively well. OK, so can Don Stevens get me a good quality copy of Radio England's "batman" set of jingles? Spot Productions #21 ?????????' So maybe Don you could give us an answer.

Michael Klosinski from Germany wrote that he has sent money for the inscription to WorldSpace and that he couldn't get connected as the people had to make exchange costs at the bank. And so Michael had to sent in some more money. All those little mistakes are getting us to the real idea that the WorldSpace organisation is badly organised.

Then we got an email from Malcolm aka Peter Moore in which he has some news about Caroline: "Thank you for your good wishes. I am very busy now with the arrangements for the new satellite. Of course people are asking me not to leave Hotbird but to keep that going as well as 28 degrees. Well, perhaps I will be able to return to Hotbird at some time in 2003. Now we await a new style of Worldspace radio with a lower retail price than the Hitachi. These should be on sale in six weeks or so. No doubt we will speak and meet in 2003.' And on December 30th Malcolm had more news: 'It's difficult to get engineers from Worldspace and WRN to come in to work over new year and make the required alterations. So it seems more probable that we will start to work on the alterations from Jan 2nd. Certainly we will be on by Jan 6th, but we hope for the 4th/5th.'

Well last month we mentioned that The Foundation for Media Communication and the staff of the Freewave Media Magazine had decided to chose for a late Radio Day this year. We can now mention that we've chosen for Saturday October 25th. So go and get your agenda and put there '25 Years of Radio Days in Holland and 25 years Foundation for Media Communication as well as 25 Years of Freewave Media Magazine.' The day will be held at the Artis Party Centrum, Koningszaal in Amsterdam. It can be find at the Plantage Middenweg 41-43. The Koningszaal will be open at 10.30 and the program starts around 11 o'clock. For donators of the FMC the entrance fee will be 3 Euro. Non donators will pay 15 Euro. You can become a donator of the FMC by paying 7 Euro to SMC (for more info write to Rob Olthof at smc@caiw.nl).

We want to show a lot of video material which hasn't been shown in the past due to the too short duration and will edit it together. Therefore you can see a lot of footage mostly not shown before. Whenever you have something of interest to show, please make contact with Hans Knot: HKnot@home.nl. Also we would like to invite all guests who have been there during the past 25 years (of course on own expenses) and some special guest to be mentioned at a later stage. So far the info round the annual Radio Day. 

December 2nd: On Radio 192 now every weekday 'Maat in de middag' (Maat in the afternoon) can be heard. Yes, the old Radio Noordzee deejay is back on the radio after he stopped with presenting for the NCRV a year ago. Two days later, even RTL4 TV spent some time on this revival on the radio. In the program Boulevard we could see Ferry in action as well as Ad Bouman (former Veronica and now 192 program director) giving some background info. Radio 192 is a regional commercial station only playing oldies music. Therefore it was nonsense that the presenter of the Boulevard item, Albert Verlinde, had to say that the Radio 192 had 0,0% listeners following the listening figures. Well it would count a lot of listeners when it could be received in the whole of Holland instead of only regional parts.

Got a very nice present this month, a three cd box with mostly never before released songs by Georgie Fame, including a very nice book on the history of the singer. Well nowhere I could find that Ronan O'Rahilly, who always claimed that he managed Georgie and couldn't get his records played on stations and therefore started Radio Caroline, was indeed his manager. Instead of this is was mentioned that a certain Rick Gunnell was Georgie's personal manager during the period 1963-1967...

On December 12th it became known that another former offshore deejay will join the team of Radio 192. A few times a week the presentation of the Flashback show will be in hands of Ferry Eden. Ferry was invited to give an interview early October. It was a three hour program and he really got the radio flue again and can be heard again after many years. For those who can receive Radio 192: on Saturday evening January 18th between 20 and 22 hrs Dutch time there will be an interview with former offshore people Dick Verheul and Kees Borell. They will be interviewed by Martien Engel.

On December 17th it became known that from March Tony Blackburn will change ships. He will then leave Capital Radio in London to work for the Classic Gold Network. During the last 15 years Blackburn presented a lot of shows on the Capital Network including the very popular Breakfast show. And that's what he's will present on the Classic Gold Group to score at Prime Time in the morning.

One Euro more or less doesn't count in the following info, we got from Leendert Vingerling. He went through the list of the richest people in Holland and found several people who have their roots in offshore radio country: The list, published by Quote giver at number 22 - John de Mol jr.(Radio Noordzee) 640 million Euro, 27- Heerema Family (REM/Radio Monique) 500 million. 88 Willem van Kooten (Joost den Draaier)(Radio Veronica, Radio Noordzee, en Radio Monique) 172 million. 191 - Tendering company Van der Zwan (tendering Radio Delmare) 84 million. 249 - Ruud Hendriks (Rob Hudson on Radio Mi Amigo, Radio Caroline) 68 million. 348 - Lex Harding (Radio Veronica) 50 million, 426 - Rob Out (Radio Veronica) 40 million.

On Monday December 24th in the television program 'Spoorloos' (Trackless) a 52 years old guy appeared. He told that two years ago, when his mother had died, he found a letter from which he learnt he had probably a sister. Indeed the team of the program found his sister in Dresden (Germany). And why this info here? Well the man was no one others than Gerard van Dam (Van der Zee) who worked for Radio 199, Radio Caroline (brought the Mi Amigo back to sea in 1972), Radio Atlantis and was the big man behind Radio Delmare.

Sad news came in that The Seapoodle, Tom Collins, died after a heart attack on Boxing Day. Tom was a very friendly man, I never met in person. But due to e-mail contact during the past 7 years we came very close to each other. Earlier last year he and his wife Margot removed to Cornwall and one of his ideas was to go for an ILR licence to start a station there. Also he just finished rearranging his internet site. Another lovely person within our radio world has gone far too early. 

Finally for this month the info that on Old Years Day Danish Radio International paid attention in a special program to the memories of Radio Luxembourg. This because it's 10 years ago the station left the air. Not only the music from Luxembourg's days was played but also interviews with former jocks. And is was nice they'd chosen for two former offshore deejays: Emperor Rosko (Radio Caroline) and Jessie Brandon (Laser 558).

I like to thank Pieter Damaeve, Jelle Knot and Leen Vingerling for borrowing some of the photos on this edition of the Monthly Report.

Well, that's all for this month. I was away for a 10 days in December and so I didn't had time to compile the news from Holland. Surely more next month. Take care and hope to hear from you whenever you've news or have some nice memories. 

Greetings

Hans Knot


 

New Year's Eve December 31st 2002

Colour bar

 

mike-a7.gif (11016 Byte)

From the English edition of the Haaretz online newspaper site:

Cheshin: Arutz Sheva airing pure propaganda 

By Gideon Alon 

The chairman of the Central Elections Committee (CEC), Justice Mishael Cheshin, issued a restraining order against pirate radio station Arutz Sheva, forbidding it from broadcasting election propaganda until after the January 28 elections. In accepting the petitions filed by the Center for the Protection of Democracy and the Israel Religious Action Center, Cheshin wrote "the election propaganda Arutz Sheva is broadcasting is illegal." 

Cheshin added that, in his opinion, "the broadcasts are pure, unadulterated propaganda. The dominant effect of these broadcasts is one of positive and negative propaganda mixed up together until they are indistinguishable." 

Cheshin rejected the argument put forward Arutz Sheva's legal representative, attorney Dan Sela, that the station maintained a fair balance in its broadcasts by interview right-wing politicians as well as left-wingers. Cheshin pointed out, however, that while the broadcasts featuring politicians from the right of the spectrum are nothing but propaganda, the broadcasts with politicians from the left are always interviews, some of which are extremely short. "I have no choice but to agree with the petitioners' argument that Arutz Sheva often portrays its interviewees in a critical, sometimes even ridiculous, light." 

Cheshin used as an example an interview the station broadcast with Amram Mitzna, in which the Labor leader spoke for one and half line out of the 14 lines of transcript, and the interview spoke for some 10 lines.


 

Monday December 30th 2002

Colour bar

 

Een commentaar door Rob Olthof (SMC):

JERNEY, MAG IK OP SCHOOT?

De komende twaalf maanden is een feestjaar voor de volhouders in medialand en daarbij doelen we op de mensen achten de Stichting Media Communicatie  en het Freewave Media Magazine. Zij bestaan 25 jaar onder dezelfde leiding (Rob Olthof en Hans Knot) en dus blikken we met hen regelmatig terug. Allereerst het woord aan Rob Olthof:

De televisie wordt tamelijk stiefmoederlijk behandeld in het Freewave Media Magazine. Dat komt omdat de meeste lezers (terecht) meer geïnteresseerd zijn in het medium radio en bovendien is de televisie, volgens mij, vaak zeer saai. We hebben zo’n 12 televisiestations in Nederland om 16 miljoen mensen te bedienen en u begrijpt het al: het kan niet elke dag haute cuisine zijn. Platte televisieseries (vooral Amerikaanse) vullen dagelijks het beeld. Gelukkig zijn er nog Britse series op het scherm zoals Allo Allo (die heb ik nu al zo’n 10 keer gezien en toch blijf ik het leuk vinden) en Schone Schijn, om maar een paar te noemen. De rest is dood en verderf en de politiek vraagt zich af hoe het toch komt dat de jeugd steeds gewelddadiger wordt.  Soms, heel soms, ga je recht overeind op het puntje van je stoel zitten: Velen van ons hadden dat met Big Brother, ik heb dat met het programma Idols.  Het programma waarin de professionele jury de zangkwaliteiten van de Nederlanders beoordeelt. Althans, de masochisten die zo nodig moeten in het programma. Een vader die zijn totaal van enig zangtalent gespeende zoon meent te moeten pushen: ‘je kan het jongen” enzovoorts.

Artis

Het programma Idols stoelt een beetje op het aloude concept van ‘apies’ kijken, zoals dat in vroeger jaren gebeurde. Je zag in de eerste uitgezonden afleveringen hoe een paar duizend jongeren meenden een liedje uit de strot te moeten persen met in het achterhoofd een carrière a la Elvis Presley. Het gezegde zegt het al: Velen voelen zich geroepen, weinigen zijn het.

In dit programma kwam een meisje voor met een heel goede stem, maar volgens de jury geen  popzangeres, met andere woorden of niet jong genoeg, te weinig uitstraling of niet mooi genoeg. “Je carrière moet je zoeken in een ander genre vond de jury.  Het jonge wicht, geheel ontdaan door deze uitspraak rende naar Jerney Kaagman toe en ging op schoot zitten uithuilen. Is dit ingestudeerd dacht ik nog, maar nee, het was helemaal echt.  Prachtig. Toch is het bovenstaande stuitend voor de pop business. De Rolling Stones zijn toch ook niet door platenmaatschappij. Decca gecontracteerd vanwege hun mooie uiterlijk denk ik zo. Als je zaterdag op de poppagina van De Telegraaf kijkt, dan lees je over artiesten die net gescheiden zijn, of ‘het doen ‘met die of die, maar zelden over nieuwe cd’s die ze gemaakt hebben. Alles ligt tegenwoordig in de sector ‘glamour’.

Radio Noordzee

Die zelfde Jerney Kaagman was al in dienst van Radio Noordzee, minder succesvol dan als zangeres van Earth and Fire.  Radio Noordzee moet nu uit het slop gehaald worden door Erik de Zwart en John de Mol  en met ondermeer Robert Jensen en Jan van Zanten als grappenmakers  gaat dat wel lukken. De winnaars van Idols kunnen daar dus hun plaatje geplugd krijgen, mogen we hopen. Hebt u overigens weleens op de site van Yorin gekeken? Je vindt daar MP3 filetjes met grappen en grollen van die twee. Heel leuk, ik hoop dat beide heren op Radio Noordzee hun programma kunnen voortzetten.

World Radio Network

Bij ons bezoek aan dit unieke radiostation (Hans zal daar in Freewave binnenkort meer over vertellen) liet men ons ook zien in de technische ruimte hoe de signalen van de diverse satellieten bij hun binnenkomen, o.a via Astra en Worldspace. Bij de rondleiding merkte ik op dat via lichtjes in de controle ruimte Astra kennelijk goed werd ontvangen doch dat Worldspace geen reactie gaf. De technicus die ons rondleidde werd bleek om de neus en die zagen wij de resterende tijd niet meer terug. Via WRN in London wordt ook het signaal van Radio Caroline geuplinkt naar de Eurostar satelliet op 28,5 graden oost. Radio Caroline komt dus niet terug op de Astra, maar op een satelliet welke heel dicht in de buurt zit van de Astra en met een Astra schotel te ontvangen is. U moet als volgt instellen;

11.662 Horizontaal, 27.500 Fec 2/3

Inmiddels heb ik dat ook gedaan en wacht nu ( 29-12-02) op de eerste signalen. Volgens Sietse Brouwer kan het wel eens iets langer duren dan de 1e januari 2003, maar dat zal wel een financiële kwestie zijn. Laten we voor Radio Caroline en haar luisteraars hopen dat deze frequentie definitief wordt. In ieder geval heeft Malcolm zich met deze oplossing een heel verstandige zet gedaan, want in Engeland kan men nu heel gemakkelijk zijn uitzendingen volgen. Ook voor Nederlandse en Belgische schotelbezitters is er geen vuiltje aan de lucht, voor zo’n 100 euro heb je er een schoteltje bij of je maakt je bestaande schotel draaibaar. Op 28 graden oost is heel veel moois te horen: bijvoorbeeld. Capital Gold (Hans en ik hebben in Londen genoten van de uitzendingen) Classic Gold, Prime time Radio, Virgin Radio, Jazz FM en ga zo maar door. Niet te vergeten de BBC zenders: radio1,2,3,4, BBC Scotland, Wales, Ulster etc. Op Capital Gold en Classic Gold is Tony Blackburn heel vaak te horen en Johnny Walker is te beluisteren via Radio 2 van de BBC.

Again Nigel

Nu maar hopen dat de uitgezonden programma’s van Radio Caroline Nederland ook via de satelliet te beluisteren zijn en dat Nigel Harris serieus zijn werk gaat doen, dan genieten alle fans van Radio Caroline. Ik neem aan dat ik niet uitsluitend voor mijzelf spreek als ik zeg dat er eindelijk weer eens positiefs over Radio Caroline gezegd kan worden. We blijven dus maar hopen op een intensieve samenwerking tussen Radio Caroline Nederland en Radio Caroline Engeland. Bovenal is het een goede zaak dat de smeekbede van Hans Knot, dat er maar één persoon is die zeker op Radio Caroline thuishoort er spoedig komt. Bob LeRoi. Van Harte een goed 2003!!

Rob Olthof

Colour bar

 

mike-a7.gif (11016 Byte)

From the English edition of the Haaretz online newspaper site:

CEC to Arutz Sheva: No more right-wing elections propaganda 

<<...>>  The Central Elections Committee head, High Court Justice Mishael Cheshin, on Monday prohibited right-wing radio station Arutz Sheva from broadcasting right-wing elections propaganda until after the January 28 national elections. Cheshin accepted the claim of the Center for Progressive Judaism that Arutz Sheva was illegally broadcasting election propaganda. 


 

Sunday December 29th 2002

Colour bar

 

mike-a7.gif (11016 Byte)

From the Haaretz newspaper:

Election panel asks for transcripts of Arutz Sheva broadcasts 

<<...>> The chairman of the Central Elections Committee, Justice Mishael Cheshin, on Thursday asked pirate radio station Arutz Sheva to provide him with transcripts of its broadcasts and video recordings of the various opinion pieces aired on the station in the past month. 

Cheshin asked for the material after hearing a petition submitted Thursday by Keshev (The Center for the Protection of Democracy in Israel) and The Israel Religious Action Center, who want the station closed down until January 29 for broadcasting election propaganda in flagrant breech of the election law. The petition also claims that the station's election broadcasts violate the concept of media evenhandedness, since they give unfair preference to the Likud, National Religious Party, the National
Union and Herut. 

Arutz Sheva's legal representative, attorney Dan Sela, presented Cheshin with a list of 15 political figures from left-wing parties, all of whom have been interviewed on the station recently. According to Sela, the list proves that Arutz Sheva gives equal airtime to all the political parties.
<<...>> 


 

Friday December 27th 2002

Colour bar

 

mike-a7.gif (11016 Byte)

From Arutz Sheva's News Update:

PROFESSORS FOR A STRONG ISRAEL, ON ARUTZ-7 RAID

In a statement released Wednesday, Professors for a Strong Israel, an organization of Israeli academics, called the police raid on the Arutz-7 ship on Tuesday "nothing but a crude attempt to silence those who express clearly their opposition to a Palestinian state west of the Jordan."

The statement continued: "We call on the Prime Minister and the Ministers of Communications and of Internal Security to condemn this action and thus to allow the continued democratic protest against the perverted proposal that was born with Oslo and continues its sorry life after adoption by Mr. Sharon. We regret that even the Likud government has not enacted a law that would protect Arutz-7 from persecution by the police. As long as the state media continue to act as mouthpieces for the continued Oslo disaster and for a Palestinian state in the heart of the country, it is essential to allow free speech, Zionist speech. We regard the continual attacks on Arutz 7 as a continuation of the war waged by the Oslo establishment against anyone who has resisted its foolish demarche. They are also a disgraceful attack on freedom of expression and freedom of the press, and thus an attack on democratic rule."


 

Boxing Day December 26th 2002

Colour bar

 

mike-a7.gif (11016 Byte)

From today's Haaretz Newspaper...

Election committee to hear petition against pirate radio station Arutz Sheva

The chairman of the Central Election Committee (CEC), Justice Mishael Cheshin, will today hear a petition asking him to issue a restraining order against pirate radio stations Arutz Sheva, prohibiting it from broadcasting until after the January 28 elections. The petition, filed by Keshev (The Center for the Protection of Democracy in Israel) and The Israel Religious Action Center, who claimed that Arutz Sheva is broadcasting election propaganda in flagrant breech of the election law. They also claim that the
station's election broadcasts violate the concept of media evenhandedness, since they give unfair preference to the Likud, National Religious Party, the National Union and Herut. (Gideon Alon) 

For some video footage go to the Arutz 7 site in English, and press on Arutz 7 TV:

http://www.israelnn.com/

 


From Arutz Sheva's News Update:

JUDGE IRKED BY REQUEST TO GAG ARUTZ-7

The Central Elections Board is on the verge of turning down a request this afternoon to either ban Arutz-7 outright until after the election or curtail its election-related broadcasts. Two left-wing organizations - Keshev and the Center for Jewish Pluralism - filed the request, saying that Arutz-7 gives too much airtime to right-wing parties and not enough to the others. The station denies what it calls the "politically-motivated" charges, saying that it is more careful not to allow its interviewers and
interviewees to speak on behalf of specific parties than are Israel's public stations.

Arutz-7's Effie Meir reports that reaction of Elections Board Chairman Hon. Michael Cheshin appears to leave no room for doubt as to his decision. "This law [banning election propaganda] should be nullified. Everyone violates it; it's a 'covenant of thieves.' ... If I would accept this request against Arutz-7, then Arutz-7 could justifiably
ask for a similar order against the other stations, because they all violate the law." When Arutz-7 presented its list of recent interviewees, Cheshin showed that he was duly impressed with the balance between the right and left of the political spectrum.

Keshev is headed by Yizhar Be'er, a former Director-General of the left-wing B'Tzelem human rights organization, and is funded by the European Union and the New Israel Fund. The European Union has frequently intervened in internal Israeli matters. Journalist Yoav Yitzchak revealed that the EU funded such left-wing organizations as Peace Now, Four Mothers, the Peres Peace Center, and others, and supported Yossi Beilin and Shlomo Ben-Ami.


 

Christmas Day December 25th 2002

Colour bar

 

mike-a7.gif (11016 Byte)

After listening to Arutz 7, and reading all the reports of the raid in the Hebrew online newspapers, the picture that seems to be emerging is as follows:

Tel-Aviv police and Communications Ministry officials raided the Arutz 7 ship "Eretz Hatzvi" at 13.00 this afternoon. The ship is anchored in Israeli National waters, about 6 miles off the coast of Tel-Aviv. The broadcasts were stopped for about an hour, but no equipment was confiscated, and no one (there were not many people on the ship at the time) was arrested. The broadcasts were stopped whilst police photographed all the transmitting equipment.

It seems the raid was carried out because of numerous complaints to the Ministry of Communications about Party Political broadcasts, and right wing propoganda being aired over the past week or so. Israeli law forbids these kinds of broadcasts before a General Election (which we have at the end of January), and limits them to three weeks before the elections, and only at certain times when all parties have airtime at the same time.

The Minister of Communications, Reuven Rivlin, apologized to Arutz 7 (only in Israel, would a Communications Minister apologize to an offshore radio station!) , and said the raid was carried out without his knowledge.

May I take this opportunity of wishing all readers a very Merry Christmas, and a Happy and peaceful New Year.

Mike Brand in Israel

From Arutz Sheva's News Update:

Arutz-7 Ship Raided, Warned Not To Broadcast

Israel Police and Communications Ministry personnel raided the Eretz HaTzvi broadcasting ship of Arutz-7 Israel National Radio this afternoon, halting the station's signal for over an hour. The ship's captain was warned not to resume transmission of the broadcasts.

The raid began at 1 PM, just as the news magazine hour was about to begin, and ended approximately 2:15. The police photographed equipment and workers, but confiscated nothing. Reports on Israel Radio that the police found only one person on board - the captain - are groundless, and in fact there were close to ten crewmembers on board at the time.

Arutz-7 broadcasts from outside of Israel's territorial waters in order to circumvent legislation that prohibits privately-owned radio stations from airing nationwide. A law duly passed by the Knesset granting Arutz-7 a broadcasting license was recently nullified by the Supreme Court.

Arutz-7 management noted that this was the first time in the history of Israeli off-shore broadcasting - including 22 years of Abie Natan's Voice of Peace ship, and 15 years for Arutz-7 - that police had ever made such a raid. "Not under the governments of Yitzchak Rabin, Shimon Peres, or Ehud Barak were police ever sent to raid a ship broadcasting from sea," the station said. "Only under Ariel Sharon did this happen. Could it have something to do with our opposition to a Palestinian state?"

Condemnations of the apparent blow against freedom of speech came only from the right-wing. Communications Minister Ruby Rivlin of the Likud said today that he was "furious" at the raid, citing in particular its timing during an election campaign. While the raid was underway, the Council of Jewish Communities in Yesha called upon Public Security Minister Uzi Landau - ministerial supervisor of Israel Police - to renew at once the broadcasts on Arutz-7, "which, especially during this period, is a national and patriotic mouthpiece for the struggle on behalf of the Land of Israel."

A spokesman for Minister Landau told Arutz-7 that he did not know of the raid in advance, and that it was initiated by the Communications Ministry a while ago. He preferred not to comment on the political aspects of the raid.

National Union party leader MK Avigdor Lieberman said that the raid is "nothing more than political scheming, based on election-campaign considerations and as revenge for Arutz-7's clear policy against a Palestinian state." His party colleagues also commented: MK Tzvi Hendel said that this is a case of "political persecution on the eve of elections," and demanded that Communications Minister Rivlin open an immediate investigation into how this occurred. MK Uri Ariel said that the raid is an attempt to "shut mouths." MK Benny Elon said that the authorities of the Supreme Court - which put a freeze on a duly-passed Knesset law legalizing Arutz-7 - must be curtailed "in order to prevent it from making a mockery of Israel's democracy."

Blame for the raid is already being freely apportioned. The police say that the Communications Ministry ordered the raid as part of its efforts against unlicensed stations. The Communications Ministry, however, says that the raid came in response to Elections Committee head Hon. Michael Cheshin's call to ensure that unlicensed stations do not broadcast election propaganda. Arutz-7 announced in response that it is more careful not to allow its interviewers and interviewees to speak on behalf of specific parties than are Israel's public stations.

ARUTZ-7 RAID UNCLEAR
The circumstances surrounding yesterday's raid on Arutz-7's ship are still unclear. Arutz-7 officials have not been able to determine why the raid was conducted, nor why it happened specifically yesterday.

Israel Police and Communications Ministry personnel raided the Eretz HaTzvi broadcasting ship of Arutz-7 Israel National Radio yesterday, halting the station's signal for over an hour and warning the captain not to resume broadcasting. Nothing was taken or damaged.

Arutz-7 broadcasts from outside of Israel's territorial waters because privately-owned radio stations are prohibited from airing nationwide. A law duly passed by the Knesset granting Arutz-7 a broadcasting license was recently nullified by the Supreme Court.

Communications Minister Ruby Rivlin of the Likud said he was "furious" at the timing of the raid, and other right-wing politicians railed against what some called "political persecution." A spokesman for Public Security Minister Uzi Landau, who oversees the Israel Police, told Arutz-7 that he did not know of the raid in advance, and that the Communications Ministry initiated it a while ago. The Communications Ministry says the raid was a result of Elections Committee head Hon. Michael Cheshin's call to ensure that unlicensed stations do not broadcast election propaganda. Cheshin himself said he was not involved. Arutz-7 announced in response that it is more careful not to allow its interviewers and interviewees to speak on behalf of specific parties than are Israel's public stations.

ARUTZ-7 issued this announcement following the raid:
"For 15 years, the State Prosecution and the police have waged a campaign to harm Arutz-7 by "hitting us in our pockets." On two previous occasions, police have smashed and confiscated our state-of-the-art broadcasting equipment, under the pretext that the station's broadcasts are against Israeli law. No court has ever ruled that this is the case, but Arutz-7 has had to pay top lawyers' fees in order to defend itself against these allegations. Police raids like the one today on our broadcasting ship are aimed solely at portraying the station as illegal, thus bringing about an immediate decrease in advertising income. "The Prime Minister, Communications Minister, and Public Security (Police) Minister all denied prior knowledge of and involvement in today's attempt to silence Israel's only radio voice opposing the establishment of Palestinian state. How, then, did it happen? Raids of this sort happen under right-wing governments because extremist left elements control key government institutions, including the police, the State Prosecution, the courts, and the Israel Broadcasting Authority. They are largely behind the systematic attempts to financially cripple and harm the lone nationalist voice on Israel's airwaves. We turn to our listeners and internet readers to fight this trend in whatever legitimate manner is available. Please speak out, write letters and faxes, and support the station in its continual struggle to survive these blows against our right to champion the Jewish Nation's right to the Land of Israel."

From the English edition of the Haaretz online newspaper site:

Police and Communication Ministry officials on Tuesday raided the ship from which the Arutz Sheva pirate radio station broadcasts. The raid took place following numerous complaints were made regarding the broadcast of propaganda on pirate radio stations. 

Police officers photographed and videotaped equipment on the ship, but did not confiscate the materials. Radio station employees were requested to get off of the ship, and broadcasts were halted. 

The raid took place during a show hosted by MK Benny Elon (National Unioni - Yisrael Beiteinu). 

Aryeh Eldar, who heads National Union - Yisrael Beiteinu's response committee said that Prime Minister Ariel Sharon is "shutting the mouths of the only broadcast station trying to avert a disaster in the state of Israel." During the raid, the Yesha Council called on Public Security Minister Uzi Landau to immediately renew Arutz Sheva broadcasts, which it claims serve as a "national and patriotic shofar."

Police raid Arutz Sheva 

By Efrat Shalom 

Police and Communications Ministry inspectors yesterday boarded the "Eretz Hatzvi" ship used by the Arutz Sheva pirate radio station and warned the ship's captain that he was operating in violation of the law. 

Arutz Sheva, a mouthpiece for Jewish settlement in the territories, relays its broadcasts from outside of Israel's territorial waters, opposite Tel Aviv, to circumvent licensing restrictions. The Supreme Court recently overturned a law that had granted Arutz Sheva a broadcast license. 

No equipment was confiscated during the police action yesterday and no arrests were made. The station's broadcasts were halted for over an hour, but resumed soon after the officials left the ship.


From today's Jerusalem Post:

Police board Arutz 7 ship, temporarily halt broadcasts
By JERUSALEM POST STAFF

Police and Communications Ministry representatives on Tuesday boarded Arutz 7's Hatzvi ship and shut down its broadcasts for about an hour. 

Ministry staffers went to the boat to photograph its equipment and order the shutdown based on a court order. The boat's captain was questioned and warned not to continue broadcasting, but the ship resumed broadcasting a short time afterwards. 

The pirate radio station's management said it was the first time in the history of Israeli broadcasting that police have boarded a broadcast vessel on the high seas. 

National Union MK Zvi Hendel called on Communications Minister Reuven Rivlin to probe who approved the action. Rivlin was reportedly angry about the move, saying such steps should not be taken during an election period. 

According to sources familiar with the station's legal situation, legislation that would have allowed it to broadcast from land has been blocked in court, based on the argument that the idea of grandfathering certain broadcast stations is not proper since it would provide licenses to bodies that previously acted without them. Station officials dispute this, citing as precedent a plan to license jitney services for routes they previously operated without proper licenses. 

Responding to the temporary shutdown of the station, the Council of Jewish Settlements in Judea, Samaria, and the Gaza Strip called on the Internal Security Ministry to immediately renew the broadcasts of the station, which it said "constitutes a national and patriotic voice that is particularly important in these days of the campaign over the entire Land of Israel." 

Meanwhile, the Israel Religious Action Center disputed the station's claims that Tuesday's move was an attempt to keep its views from being heard for political reasons, saying the station had been broadcasting what the center said was illegal campaign broadcasting for a month. The center said in a statement that the station was deliberately promoting the views of specific parties and ignoring the presentation of the entire spectrum of political opinions.

CEC denies Justice Cheshin ordered police to raid Arutz Sheva ship
By THE JERUSALEM POST INTERNET STAFF

The Central Election Committee rejected earlier reports that its chairman, Justice Mishael Cheshin, ordered police to raid the ship that houses illegal radio station Arutz Sheva, as well as the premises of other illegal stations, Army Radio reported. 

Earlier reports quoted Communications Minister Reuven Rivlin as saying his ministry's inspectors raided following, among other reasons, an order given by Cheshin. 

Police had earlier said "technical hardships" were the reason it did not confiscate any of Arutz Sheva's equipment, when it shut the station down for an hour Tuesday afternoon. 

Arutz Sheva broadcasts from a ship in International waters off the coast of Israel. The station's broadcasts are primarily geared for a national religious and settlers' audience.


 

News Archive:

11th September to 10th December 2002

18th July to 1st September 2002

29th May to 12th July 2002

 

 

cbar.gif (479 Byte)

 

HOME

 

Impressum & Datenschutzerklärung